Duurzame Introductie Stunt 2016

Ook in 2016 kregen we weer veel aanmeldingen en reisden we met het bestuur het hele land door om de introductiestunten en -weken te bezoeken en te beoordelen. Er zaten weer superleuke stunts en weken bij (zie de Facebookpagina voor foto’s) en het was voor de jury dan ook lastig een keuze te maken tijdens de jury-avond.

Deelnemers konden in 2016 de volgende drie prijzen winnen:

  • Meest Duurzame Introductie Week- 750€
    Welke introductie-week heeft duurzaamheid het beste door de gehele intro-week verweven. Dit wordt gecheckt door middel van een vragenlijst ontwikkeld in samenwerking met UMEF. Deze prijs is enkel te winnen door landelijke intro-weken.
  • Meest Duurzame Introductie Stunt- 750€
    Welke stunt heeft het meest impact op sociale en ecologisch duurzaamheid en zorgt op een leuke en toegankelijke manier voor bewustwording onder studenten? Deze prijs wordt beoordeelt door een deskundige jury en is enkel te winnen door studie- en studentenverenigingen.
  • Waka Waka Social Impact Prijs- 500€ + Waka Waka’s
    Welke stunt of intro-week heeft het thema sociale duurzaamheid het best aan het licht gebracht? Waka Waka kiest 5 finalisten die vervolgens de prijs kunnen winnen door de meeste stemmen via Facebook te vergaren. Deze prijs kan zowel door intro-weken als door studie- en studentenverenigingen worden gewonnen.

Het eindfeest

DIS2016_OmslagfotoEvent_UMEF005

Op 22 september vond het eindfeest van de Duurzame Introductie Stunt (DIS) plaats. Voordat de uitreikingen begonnen, was er een inspiratiecafé verzorgd door drie jonge sprekers uit de duurzaamheidswereld:

Kartent: Jan Portheine van KarTent trapte de avond af met zijn verhaal over het ontstaan van de kartonnen festivaltent met als doel het tegengaan van de berg afval die achterblijft op festivalterreinen deels bestaande uit achtergelaten tentjes.

Gerrard Street: Tom Leenders van Gerrard Street gaat de strijd met afval op een andere manier aan. Gerrard Street heeft als doel elektronisch afval te verminderen door het produceren van een modulaire koptelefoon van hoogwaardige kwaliteit. Op deze manier wordt niet de hele koptelefoon weggegooid als hij kapot is, maar kan een onderdeel worden vervangen.

10.000 hours: 10.000 hours zet zich in op het gebied van sociale duurzaamheid. Door samen te werken met grote muziekfestivals en DJ’s organiseren ze vrijwilligersprojecten en dagen ze festivalgangers uit om mee te helpen. Inmiddels hebben ze hun doel van 10.000 uur vrijwilligerswerk al meer dan drie keer gehaald, maar streven ze altijd weer naar de volgende 10.000 uur.

De uitreiking

Na het inspiratiecafé brak het moment aan waar de avond om draaide: de bekendmaking van de winnaars van de DIS. Er waren drie prijzen te vergeven – twee in de categorie duurzame stunts en één voor de meest duurzame introductieweek van 2016. Voor de meest duurzame stunt was er zowel een juryprijs en een populariteitsprijs te winnen. De winnaar van de juryprijs werd gekozen door een jury bestaande uit (jongeren)organisaties die zich inzetten voor duurzaamheid. De winnaar van de Waka Waka Social Impact prijs werd bepaald door middel van een poll op Facebook. Hanna, de voorzitter van Morgen, introduceerde kort alle deelnemende stunts en maakte de winnaars bekend.

Juryprijs ‘Duurzame introductiestunt’

Green Office VU won de juryprijs met hun ‘Dopperactie’: Op het centrale plein van de VU konden studenten hun plastic waterflesjes omtoveren tot een plantenbakje dat vervolgens in een verticale tuin werd geplaatst. In ruil daarvoor kregen de studenten een dopper om voortaan water uit te drinken. De Green Office van de VU wint €750 om volgend jaar in te zetten voor duurzame initiatieven.

Waka Waka Social Impact Prijs

De Waka Waka Social Impact Prijs werd na een spannende strijd op Facebook gewonnen door Green Office Groningen en SAMEEN Groningen. Zij stonden met een smoothiefiets op het Open Air Festival van de KEIweek, waar je je eigen smoothie met biologisch groente en fruit en locale honing bij elkaar kon trappen. Daarnaast informeerden ze studenten over voedsel(-verspilling), gaven ze tips en werden er veganistische hapjes uitgedeeld. Green Office Groningen & SAMEEN winnen €500 om in te zetten voor duurzaamheid en 6 Waka Waka’s.

Duurzame introductieweek

Bij het bepalen van de meest duurzame week wordt gelet op o.a. vervoer, stroom, sanitair, voedselvoorziening en –verspilling, communicatie naar omwonenden en afvalverwerking. De winnaar van dit jaar was AID Wageningen. We waren onder de indruk van hoe zij duurzaamheid in alle aspecten van hun week doorvoeren. Aan alles werd gedacht, van zo min mogelijk transporten tot Gulpener bier en recyclebare tasjes. De AID wint €750 om de introductieweek volgend jaar nóg duurzamer te maken.

Bij een prijsuitreiking hoort een feestje, en dus sloten we af met een borrel waar DJ’s Wannabe A Star en Wesdex de muziek voor ons verzorgden. De foto’s van deze avond zijn op de Facebookpagina van de DIS te vinden.

Geschreven door: Roselien Boonstra (Projectcoördinator DIS 2016)

DIS2016_Logo_UMEF001_300